فرم دهی با وکیوم فرمینگ

فرم دهی با وکیوم فرمینگ یک فرآیند شکل دهی ثانویه است که به کمک آن ورق های پلاستیکی شکل دهی می شوند. ظروف بزرگ بسته بندی و اجزای آنها را می توان به آسانی با استفاده از این روش تولید کرد. در ترمو فرمینگ ابتدا ورق ترموپلاستیک تا دمایی که نرم و شکل پذیر شود حرارت می بیند، البته دما نباید آنقدر بالا رود که ماده جریان یابد و ذوب شود و سپس با قالب خنک فرمدهی می شوند.در پایان فرآیند باید کمی صبر کرد تا ورق پلاستیک سرد شود.

تا در هنگام جدا کردن قطعه ٬ ابعاد قطعه بهم نخورد .گاهی هم از تکنیک هایی استفاده می شود که عملیات خنک کنندگی رو سریع تر انجام دهند مثلا از جریان آب سرد در داخل قالب استفاده می شود. اغلب مواد ترموپلاستیک از قبیل مواد تک لایه و چند لایه قابل ترمو فرم شدن می باشند. تولید ظروف چند لایه با خواص ویژه را نیز می توان با هزینه اندک با این روش تولید کرد. دستگاه ترمو فرم اتوماتیک را می توان به عنوان جایگزینی برای قالب گیری تزریقی ظروف دهانه باز استفاده کرد. در این روش از وسایل مکانیکی، خلاء، فشار و یا ترکیب آنها برای شکل دهی به پلاستیک استفاده می شود. 

از آنجایی که در فرم دهی با وکیوم فرمینگ ، هم دمای قالب و هم فشار اعمال شده، بسیار پایین است قالب های ترمو فرم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند. جنس قالب ها اغلب آلومینیوم است و در مواردی که هدایت حرارتی بسیار بالا نیاز باشد از آلیاژ بریلیوم مس استفاده می شود. معمول ترین موادی که در ترمو فرمینگ استفاده می شوند PVC و PS و PET می باشند. اغلب ظروف یکبار مصرف، جداره داخلی و روی در یخچال، حباب های پلاستیکی، لامپها، جای تخم مرغ و امثال آنها از این روش تولید می شوند.

در ترموفرمینگ یا فرم دهی با وکیوم فرمینگ ٬ شکل دهی به سه روش انجام می شود که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

فرم دهی با وکیوم فرمینگ

فرم دهی با وکیوم فرمینگ

 

فرم دهی با خلاء Vacuum Forming

همان طور که در شکل ملاحظه می کنید ورق پلاستیک پلیمری Plastic Sheet بین قالب Mold و گرم کننده Heater قرار می گیرد و بعد از حرارت دهی و رسیدن به دمای شکل پذیری هوا از زیر تخلیه می شود و به دلیل خلاء ایجاد شده، ورق پلیمری به سطح قالب می چسبد و شکل قالب را به خود می گیرد.

فرم دهی با خلاء و فشار هوا Pressure Forming:

در این روش علاوه بر استفاده از خلاء در زیر ورق پلیمر Plastic Sheet، فشار هوا از بالا نیز به روی ورق اعمال می شود. فشار هوا معمولاً 50 PSI تا 100 PSI است. این فشار سبب ایجاد نیروی اضافی روی ورق شده و برای ورق ها و محصولات ضخیم تر و همچنین ایجاد جزئیات دقیقتر، بافت و برش های زیرین و گوشه های تیز مناسب می باشد.شکل و انیمیشن ٬این نوع شکل دهی را به نمایش می گذارند.

دستگاه وکیوم فرمینگ

دستگاه وکیوم فرمینگ

فرم دهی با خلاء و فشار مکانیکی Mechanical Molding

در این روش نیز برای شکل دهی بهتر، هسته ای به شکل محصول مورد نظر به ورق پلیمری Plastic Sheet، فشار وارد آورده و به همراه خلاء شکل دهی کامل می شود.

فرم دهی با وکیوم فرمینگ ، فرم دهی با وکیوم فرمینگ ، فرم دهی با وکیوم فرمینگ ، فرم دهی با وکیوم فرمینگ ، وکیوم فرمینگ چیست ، قالب وکیوم فرمینگ

فهرست